QUAN ESTAR ÉS SINÒNIM D’EXISTIR, PERÒ EXISTIR NO ÉS EL MATEIX QUE ESTAR

Que les xarxes socials són una font de negocis per a les empreses és una evidència que ja ningú hauria de discutir.

El volum d’usuaris i les tendències d’ús de les xarxes socials obliga les empreses a incloure dins de les seves planificacions generals de comunicació una vinculació directa entre les estratègies online / offline, independentment de la seva estructura, mida o producte/servei que ofereixin.

En moltes ocasions, es tendeix a planificar les estratègies de continguts online com si fossis un ens diferenciat de l’estratègia global de l’empresa. I aquest és un greu error, ja que sense una vinculació on /off  line estem perdent audiències, canals de transmissió de missatges, coherències comunicatives i sinergies que ens poden reportar grans beneficis.

Però, ¿Què està passant amb les xarxes socials? Per què és tan important comptar amb un pla social media? I per què és tan important que l’estratègia social media estigui estretament lligada als objectius generals de l’empresa?

Una de les respostes la trobem en el volum d’usuaris actius presents en aquestes plataformes socials. Vegem unes petites pinzellades per fer-nos una idea de la dimensió del negoci. 

Segons dades de l’Estudi “Comerç electrònic 2018 de IAB Spain” (Associació que representa el sector de la publicitat i la comunicació digital a Espanya), actualment un 85% dels internautes espanyols d’entre 16-65 anys utilitzen Xarxes Socials, la qual cosa representa més de 25.500.000 d’usuaris al nostre país (quan al 2009 parlàvem d’un ús del 51%). I s’estima que el 18% d’aquests 25,5 milions d’usuaris utilitzen les xarxes per a seguir  marques i realitzar les seves compres, per tant, les xarxes s’eleven al nivell d’influenciadors de compra.
Des de el punt de vista d’ús de les plataformes, a nivell global, veiem com YouTube compta amb més de 1.500 milions d’usuaris actius en un mes (el vídeo com a contingut), Instagram amb més de 800 milions d’usuaris actius en un mes (parlàvem de 400 milions fa tan sols 2 anys) o Twitter, que compta amb més de 320 milions d’usuaris actius en un mes.

Així que, a dia d’avui, és indubtable que les empreses han d’estar presents i, més enllà, han de saber utilitzar aquestes eines per incorporar-les adequadament a les seves línies estratègiques de negoci. Avui dia, la idea de “si no hi ets, no existeixes”, cobra més força que mai.

No és el mateix estar que existir

Però una cosa és qui està, i una altra és com arribar-hi.

Estar per estar, sense una estratègia clara, basada en objectius particulars (d’acord amb els objectius generals de l’empresa) ens evoca al fracàs i l’escepticisme, minimitzant el poder de les xarxes.

Per saber estar, a part de saber segmentar, dirigir el missatge i crear continguts adequats, hem d’estar alerta de les tendències d’ús d’aquestes xarxes socials, que, igual que els usuaris, no són fixes, ni molt menys. Tot canvia i tot està en moviment constant en el món social. Vegem algunes de les tendències

Microinfluencers: els nous fenòmens socials

Les empreses segueixen centrant la seva atenció en les persones amb certa influència (líders), en comptes de dirigir esforços directes sobre el conjunt del mercat objectiu.

La tendència és treballar amb aquests microinfluencers amb l’objectiu d’augmentar la visibilitat de la marca en xarxes. Es tracta de segmentar, però segmentant; buscar l’usuari que ens donarà la seva veu directa cap al nostre públic objectiu final.

I ja no parlem de grans “celebrities”, sinó de localitzar d’entre el nostre públic aquells que són capaços de transmetre el missatge, perquè són ambaixadors de marca nats, que acostumen a ser fidels seguidors, són actius i tenen la capacitat de comunicar amb el nostre públic d’una manera propera i pròxima.

L’escolta social, l’art de saber escoltar.

Es tracta d’estar atents, monitoritzar les xarxes per saber què diuen i com ho diuen, i així poder adaptar i modelar les nostres estratègies de social media.

Serà clau per a les empreses seguir aquesta tendència que s’anirà imposant durant el proper any. Perquè les empreses han vist, per fi, que és tan important comunicar com saber escoltar.

Planifiquem minuciosament cada paraula i imatge que compartim. El contingut dels nostres missatges és realment important ja que una vegada llançat, està exposat a milions de persones.

Però si important es aquest contingut, no menys important és analitzar com l’audiència el rep. Sense aquest “feedback”, les empreses s’estan llançant a una piscina que molt probablement no tingui aigua. El fet de planificar una estratègia com un dossier rígid i intocable, on els canvis no estan permesos, suposarà una via directa al fracàs.

Les estratègies de continguts han de poder ser modelables, en funció de les necessitats de l’escolta activa. El monitoratge dels comptes es converteix ja en una eina indispensable del dia a dia del social media.

El vídeo és el rei

Incorporar el vídeo a l’estratègia de continguts s’ha convertit durant aquest 2018 en una tendència a l’alça, que seguirà trepitjant fort durant el 2019.

Des de la perspectiva social media, parlem de la realització de vídeos aptes per a ser compartits a través de les xarxes. I ¿Què és el que fa que aquest format de contingut s’estigui convertint en una tendència a l’alça?

Tornem a les dades per trobar la resposta; parlem ja que un usuari mitjà consumeix 40 minuts de vídeos a YouTube des del seu mòbil cada vegada que inicia una sessió.

Això suposa un increment del 50% respecte a l’2017/2018, i es preveu que el tràfic de dades de mòbil es multiplicarà per 7 gràcies als vídeos.

I la realitat és que l’usuari està deixant de comunicar escrivint, decantant-se per la veu o el format vídeo i, si el vídeo és un directe, molt millor.

S’estima que cap al 2020 el 80% de tot el tràfic d’Internet serà en format vídeo.

A això contribuirà les constants actualitzacions de les diferents plataformes, potenciant el “live” i la facilitat per ser compartits, el sorgiment de noves aAPPs fàcils d’utilitzar i a l’abast de qualsevol.

Diferents informes del sector mostren  ja que aquest tipus de continguts suposen per a les empreses un augment del engagement de la marca i una millora en el SEO. Indiquen també que l’ús d’un “live vídeo” obté fins a deu vegades més comentaris que un vídeo tradicional i que en l’actualitat YouTube és ja el segon motor de cerca més utilitzat.

Analitzant aquestes dades, sembla evident que totes les empreses han de plantejar amb serietat i rigor estar presents en les xarxes socials, amb una estratègia marcada per objectius reals, assolibles i mesurables, perquè estar cal estar, però cal saber e

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *