black friday new york

Acabem de dir adéu a uns dies de bojos de descomptes i promocions sense solta ni volta. L’anomenat Black Friday i el seu consanguini Ciber Monday s’han colat en la nostra cultura consumista, importats directament dels Estats Units. Però el que per als nord-americans és ja tota una arrelada tradició després del Dia d’Acció de Gràcies, aquí es tracta d’una moda relativament nova que encara no ha trobat el seu lloc “correcte” al mercat.

Estats Units és el bressol del Black Friday. Les seves ofertes i promocions tenen el seu origen en la Filadèlfia dels anys 60 davant el desig dels comerços minoristes d’augmentar les seves vendes durant les festes nadalenques, aprofitant les aglomeracions que es formaven als carrers després el Dia d’Acció de Gràcies, dia postulat ja com el primer dia de les festes nadalenques als EUA.

Amb els anys aquesta comercial tradició s’ha anat estenent pel món sencer amb la globalització i l’expansió de les noves tecnologies. Tot i que cada país ha adaptat el Black Friday com li ha semblat…

I Espanya s’emporta la palma pel que adaptacions comercials es refereix. Gairebé totes les empreses, petites i grans, de tecnologia, viatges o assegurances dentals s’han sumat a la celebració d’aquest dia a l’engròs. Amb la qual cosa no és estrany veure des de potents ofertes en productes tecnològics, roba o calçat a descomptes bancaris de l’4,06% TAE en crèdits preaprobats, descomptes de l’15% en assegurances de viatge o fins a 100€ en xecs regal per la contractació d’assegurances d’automòbils i llar. A més, ja no només se celebra el divendres, sinó que s’utilitza erròniament el terme Black Friday estenent les ofertes al llarg de tota una setmana fent coincidir el final de les promocions amb el Cyber ​​Monday com a traca final.

Així doncs, mentre que als EUA els productes relacionats amb la tecnologia o la moda acostumen ser els més susceptibles a ser adquirits a preus més assequibles durant les compres exclusives del Black Friday, a Espanya tot val, i sigui quina sigui la naturalesa del producte s’adapta per a ser ofert amb suculents descomptes o desitjables promocions.

Després d’anys de seguir aquesta tradició des de l’altra banda de l’Atlàntic, l’any passat vaig decidir experimentar en primera persona la gran festa del consum. Vaig viatjar a Nova York l’últim cap de setmana de novembre i vaig viure la bogeria del Black Friday a l’icònic Macy’s. La veritat? És tal qual ho pinten a les televisions, una autèntica psicosi consumista que s’apodera de la gent per aconseguir els millors productes amb els millors descomptes. La festa és intensa però dura 24 o 36 hores, (els grans magatzems no tanquen a la nit) i se centra sobretot en articles tecnològics i moda. Un dia en el qual no només guanyen les grans superfícies sinó també les botigues més modestes que veuen duplicades i fins i tot triplicades les seves vendes en 1 sol dia, donant valor al seu origen en aquells primers anys de la de dècada dels 60.
Es tracta de buidar la botiga d’estocs per tenir el cash necessari i tornar a omplir-la de nous productes a l’endemà. Està tot controlat i saben el que el públic vol.

Però aquí és una altra cosa… nosaltres no som americans.
Vull dir que la nostra mentalitat consumista és diferent i no pots plantejar tots els timmings, tòpics i estratègies com si fóssim de New York o Texas, perquè llògicament, som, actuem i pensem diferent.
No dic que als EEUU es facin descomptes fora del comú, segur que també. Però a Espanya, en certa clínica de cirurgia estètica, podies fer-te una rinoplàstia amb el 50% de descompte… llàstima… se’m va passar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *